Pagina's

dinsdag 1 mei 2012

Bijles gekregen van een echte Hoegaardier

Tja, al fietsend naar het dorp heb ik weer vele praatjes gemaakt met wandelende dorpsgenoten.  Veel te weten gekomen over de oude suikerfabrieken in Hoegaarden, zelfs het parcours van de bietentrein werd mij getoond :  waar werden de bieten afgeladen in de goten en hoe ging het parcours van de trein verder enzovoort enzovoort.
En naar het schijnt waren er vroeger 4 à 5 cafés in Altenaken.  En een paar winkeltjes.  Dit alles werd mij verteld door een autochtone Altenakenaar, die zelfs 4 jaar jonger is dan ikzelf.   Ook nog heel wat andere oude (zelfs pikante!) verhaaltjes te weten gekomen, niet voor publicatie vatbaar.
Eigenlijk zou ik een halve dag per week bijles moeten krijgen in de Hoegaardse geschiedenis (de recente!) om te begrijpen hoe één en ander in elkaar zit in Hoegaarden.  Zijn er kandidaten ?  (ik ben geen lastige leerling....).
Op de foto : het vroegere station van Hoegaarden.