Pagina's

donderdag 10 september 2009

Boek 250 jaar kerk MOET je kopen

Op het laatste beraad voor 'the big day' volgende zondag kon ik het niet laten om al wat te snuffelen in het boek dat Maurice Dodion geschreven heeft. Het boek gaat over veel meer dan alleen de kerk. Het belicht eigenlijk de ganse (rijke) geschiedenis van Hoegaarden. EN... er staan prachtige foto's in, bijvoorbeeld een foto van 1930 van de Matigheidsbond van Hoegaarden. De Matigheidsbond moest erop toezien dat er niet TEveel bier werd gedronken. Het vaandel van de Matigheidsbond heb ik kunnen bewonderen op de erfgoedwandeling van het Davidsfonds. En er zijn ooit 8(!) processies per jaar geweest in Hoegaarden. En in 1897 ontstond er in Hoegaarden een afdeling van de Boerenbond, met op 1 januari 1900 een avondmaal met 145 man. Bij deze BB-afdeling kon je een vee- en paardenverzekering afsluiten. Eind 1914 was het ledenaantal gezakt tot 55. En... voor de liefhebbers van heiligen die in deze streek worden vereerd : Er staat uitleg in over de H. Odwinus en de H. Odulphus, de 2 heiligen waarover ik onlangs met de blogmaster van het Nieuwsblad een internetdiscussie heb gevoerd. Koop het boek en je weet wie gelijk heeft. Het is werkelijk een onmisbaar boek voor elke Hoegaardier. Bestellen kan op de parochie. Spijtig genoeg is mijn kodak al een paar dagen spoorloos, anders had ik er een foto kunnen van nemen.
Zie ook blog van Anneke over laatste stand van zaken : http://www.annekealderweireldt.blogspot.com/