Pagina's

donderdag 29 april 2010

Waren er brouwerijen in Meldert (de eerste tip)

Zie mijn oproep van gisteren over de aanwezigheid van brouwerijen in Meldert.
Het antwoord is JA. Het zuivere water én de boerderijen maakten dit mogelijk. Mooier nog, blijkbaar zou de hoeve De Ridder in De Meerstraat een grote rol in die brouwgeschiedenis gespeeld hebben. Hoeve De Ridder (Hof ter Mere) is het grote pachthof aan het kruispunt van de Meerstraat (waar de processie altijd een halte houdt). Boerin Simone Lefevre is de dochter van mijn overgrootvader Armand Lefevre (in Meldert beter gekend als 'de nieuwe boer') die daar beginnen boeren is. Voordien was de boerderij van een religieuze orde of zo....  ik moet mij beter informeren tijdens een familiebezoek. Maar soit :
Hier komt het antwoord van een Meldertse tipgever. Waar werd gebrouwen in Meldert ? :
Ik denk in het huis waar Adrienne woont en misschien ook op de hoeve van Yves MICHEL, (1 van de 2 armen van de Molenbeek ontspringt in de kelder(of in de buurt van...) Deridder. Aan zuiver Melderts water was er geen gebrek dus… Er is nog een Meldertse dame in het Woonzorgcentrum Villa Hugardis die nog veel weet over Meldert…
Oproep van mezelf : welke Meldertenaar wil zich hier graag in verdiepen ???? Zelf heb ik uren te kort in 1 dag...
Nu de brouwerijen van Hoksem nog, maar daar kan ik het tijdens de start to run met Thierry van Hoksem eens over hebben, dat is ook een geschiedenisliefhebber.... Als ik hem kan volgen tijdens het joggen tenminste....