Pagina's

zondag 26 mei 2013

Dit weekend een stukje paradijselijk Hoegaarden ontdekt op 1 km van mijn deur : de oude groeve van Rommersom

oude groeve Rommersom met kwartsiet blok

Het bezoek aan de zandgroeve, samen met onze milieu-ambtenaar (de man met de naam die op een groente lijkt) was een gevolg van de info-avond rond de zwaluwen.  Hoegaarden koestert zijn zwaluwen.  De huiszwaluw kent natuurlijk iedereen, maar in de oude zandgroeve van Rommersom zaten tot nog niet zo lang geleden OEVERzwaluwen. Mits een aantal relatief eenvoudige ingrepen zouden we de oeverzwaluw terug welkom kunnen heten in de oude groeve.  Op de foto rechts (niet in Hoegaarden genomen !) zie je hoe de huisjes van zo'n oeverzwaluw in een wand eruit zien.
Voor mij was het de eerste keer dat ik de oude groeve bezocht.  Het was een zandgroeve, maar voordien een kwartsietgroeve.  Toeristisch en erfgoedkundig interessant en redelijk uniek.  Welke andere groeve kan je immers nog bezoeken in de buurt ?  Door de zandgrond vind je er ook beplanting die voor deze streek uniek is, zoals bijvoorbeeld wilde brem.  En ook de zandbij (uniek voor de streek) kan je er vinden.
Maar bovenal was ik overweldigd door het geheel van de site.  Als je naar beneden zakt, heb je een echt 'amfitheater'gevoel.  En.... een microklimaat.  Helemaal ingesloten én zandgrond.  Hoegaarden Plage, dat ligt in Rommersom dus (kant van Outgaarden, dus over de expressweg).   Heel leuk ook voor kinderen om er te spelen en voor ouders om er te picknicken (daar ga ik mijn huisgenoten eens mee verrassen - als ze het al niet op mijn blog hebben gelezen...).
De oude groeve is eigendom van de gemeente.  IGO doet er nu al een beetje aan natuurbeheer.  Maar het gebied heeft nog veel meer opportuniteiten, zowel op natuurvlak als op vlak van erfgoed (groeve).  We moeten de mogelijkheden van deze mooie site verder onderzoeken.