Pagina's

dinsdag 8 december 2015

Krijgen we vanavond op de gemeenteraad een semantische discussie?

Voor de niet-taalkundigen onder ons: semantiek is de leer over de betekenis van woorden.
De oppositie stelt een vraag over de plannen van de win(st(d))ontwikkelaar Storm/Elicio in verband met het plaatsen van de windturbines langs de E40.  Vanzelfsprekend is dat het recht (en zelfs de plicht) van de oppositie om daar ongerust te zijn.  Als meerderheid zijn we trouwens ook ongerust waakzaam en zal ik in de kerstvakantie dagelijks mijn mails checken omdat ik vrees dat de aanvragers van die kalme periode zullen gebruik maken om hun definitieve aanvraag te doen.  Een gewaarschuwd politicus en/of burger is er 2 waard.
 (Ondertussen beginnen wij als schepencollege ook wel de trukken van de foor van zulke grote aanvragers te kennen).

Alleen vrees ik dat de discussie over semantiek zal gaan.  'Afspraken' zouden niet gevolgd zijn, zo zou het schepencollege dat in de pers gezegd hebben.  Van mezelf weet ik zeker dat ik dat niet gezegd heb. Bovendien : wat is een afspraak ? Als een afspraak een inplantingsplan is dat voorligt, dat zijn de afspraken inderdaad niet gevolgd.  Andere afspraken zijn er niet.  Alleen een voorlopig inplantingsplan.  En daar zijn de molens van 150 naar 200 meter gegaan, wat niet volgens de 'afspraken' van het oorspronkelijk inplantingsplan is.  En waar we zeer verbolgen over zijn.

En wie problemen heeft met het woord afspraken, namelijk dat het in deze context semantisch gezien niet juist is.... die moet weten dat als je geïnterviewd wordt door de TV je geen synoniemenwoordenboek op je laptop hebt openstaan.

Taalkunde dus.  Semantische spraakverwarring.  U bent welkom op de gemeenteraad vanavond in de raadzaal.