Pagina's

dinsdag 22 augustus 2017

Het 700-jarig bestaan van ons Hoegaards bier (in 2018) - vervolg vorig bericht

Je kon het in vorig bericht al lezen : in 2018 bestaat ons Hoegaards bier 700 jaar.  In de geschiedenis van Vandervelpen kan je het lezen, het staat in alle publicaties van Inbev, maar over welk document gaat het? Zelf heb ik het niet gevonden, ik vermoed dat Vandervelpen het wel wist.
Ook Meester Guilluy stelde in zijn boek dat er in 1318 al gebrouwen werd in Hoegaarden.  Over welk document het gaat, vertelt hij er niet bij.
Wat vertelt hij wel :
In 1344 werd er een brouwerij verkocht door Gerardus de Cuckelberghe aan Ingelramnus de Molendino (Vandermolen, een belangrijk brouwersgeslacht.
Prijs : 100 solidi, een oude Romeinse munt


Voor Meester Guilluy is dit voldoende bewijs om te stellen dat er , net als in de geschriften van Vandervelpen en Inbev,  in 1318 een brouwerij kon zijn (verkocht na 26 jaar).
Sinds 1250 waren er in de streek sowieso veel brouwerijen.  In Tienen rond 1280 en in Beauvechain in 1315.  Maar er is maar 1 dorp waar ze 7 eeuwen zijn blijven brouwen én dat is Hoegaarden.

En als we toch met belangrijke data bezig zijn : volgend jaar is het 730 jaar geleden dat Hoegaarden bij Prinsbisdom Luik hoorde, dat wil zeggen : over 20 jaar : groot feest ! Misschien wel eens opnieuw een enclave vormen?  Over 20 jaar zal ik zeker geen schepen zijn, maar hopelijk wel nog leven.  Ik hoop van dan samen met mijn vrienden en vriendinnen, allemaal op hoge leeftijd dan, naar de stoet te gaan kijken.