Pagina's

vrijdag 16 november 2012

Vlaamse regering steunt Waals varken (van Piétrain) - Levend erfgoed in onze streek

Het varken van Piétrain, het is het levend erfgoed van Piétrain, Jodoigne en omstreken.  Een paar jaar geleden was koning Albert nog op het jubileumfeest van de landbouwraad in Jodoigne, waar hij vol lof aan het spreken was over het varken van Piétrain.  Schepen Godelieve en ikzelf hadden de eer om erbij te zijn.  We werden daar met bijna zoveel honneurs ontvangen als de koning zelf en hadden er veel plezier.
De trots van Jodoigne en omstreken is het varken van Piétrain dus.  Het eigenaardige is dat het donkere vlekken heeft.  Of het vlees anders smaakt, weet ik niet… ik heb nog nooit aan de slager gevraagd van welk varken mijn koteletje kwam.
Maar vandaag heeft dus de Vlaamse regering op voorstel van Kris Peeters, beslist dat er steun komt voor  varkenskwekers die het Piétrainras in stand houden.  Mooi (taalgrensoverschrijdend) initiatief.  Ik zal in het vervolg anders naar het koteletje op mijn bord kijken. 

Hier komt het integrale uittreksel uit de regeringsbeslissing van vandaag :

Op voorstel van minister-president Kris Peeters
Na advies van de Raad van State wijzigt de Vlaamse Regering definitief een artikel van het besluit over een bedrijfstoeslagregeling voor landbouwers. Door deze wijziging wordt ook de sanctieregeling opgenomen in het besluit over de toekenning van specifieke steun voor de instandhouding van het Piétrainras in de varkenssector.