Pagina's

maandag 4 november 2013

Stijging afvaltarieven vanaf 2014 is een verplichting van het (Vlaamse) materialendecreet

Vanaf 1 januari zullen in Hoegaarden nieuwe afvaltarieven gelden, zowel voor de huis-aan-huis als voor het containerpark.  Dit ligt ter beslissing voor op de gemeenteraad van volgende week.
Een gemeentelijk afvalbeleid moet ‘sturend’ werken, moet zorgen dat burgers zo weinig mogelijk afval produceren en dat afvalstoffen gesorteerd worden met het oog op recyclage.
De doelstelling van DIFTAR (geDIFferentieerde TARieven) sinds 2005 :
  • -          Eerlijke aanrekening (de burger betaalt naargelang hij vervuilt)
  • -          Afvalberg verkleint (oog voor leefmilieu) 

Een sturend afvalbeleid is niet alleen goed voor het milieu, het is ook een verplichting van het materialendecreet (Vlaanderen)          
Afvalverwerking is zeer duur.  Sinds 2005 zijn de  tarieven voor de burger dezelfde gebleven.  De kosten voor de gemeente zijn wel aanzienlijk gestegen.  Doordat er een te grote restkost voor de gemeente was (de stijging van de afvalverwerking werd niet meer voldoende doorgerekend aan de burger), was dat niet meer in overeenstemming met het materialendecreet en met het principe ‘de vervuiler betaalt ‘.  Er kwam met andere woorden een te groot aandeel in de gemeenschappelijke pot.  Die ‘gemeenschappelijke afvalkost’ was in 2012 voor de gemeente Hoegaarden 482.189 euro.   Doordat de tarieven voor de burger nooit geïndexeerd werden, is het aandeel van de gemeente te groot geworden om sturend te kunnen werken.  Het aandeel van de kosten dat door de gemeente werd gedragen, bedroeg in 2012 262.000 euro tegenover 220.000 euro die door de burgers (= de vervuiler) werd betaald. 
Hoegaarden is door de principes van het materialendecreet  en door de stijging van de kost van de afvalverwerking verplicht om de tarieven te verhogen, zowel voor de huis aan huis ophaling als voor het gebruik van het containerpark.   Op de gemeenteraad van november zal dit voorstel ter beslissing liggen. 
Als de gemeente de tarieven nu niet aanpast, gaat het principe ‘de vervuiler betaalt’ teloor. Hoe groter het deel van de afvalfactuur uit de algemene gemeenteinkomsten wordt betaald, hoe minder de concrete vervuiler wordt getroffen.
Samengevat : 
Het deel dat de gemeente moet bijdragen in verhouding tot wat de (vervuiler) burger bijdraagt, komt niet meer overeen met het vooropgestelde doel namelijk : de vervuiler betaalt en de afvalberg verkleint.  
De stijging van de tarieven is een eerlijke verdeling van de kostprijs over de individuele burgers, afhankelijk van hun afvalgedrag.  De tarieven voor de burger zijn trouwens sinds 2005 niet meer geïndexeerd.   Een andere werkwijze (namelijk meer in de algemene kostenpot laten zitten) is niet in overeenstemming met de regelgeving van Vlaanderen (materialendecreet). 
In cijfers : 
in vergelijking met de tarieven van 2005 (8 jaar geleden) zal de afvalkost per gezin op jaarbasis met ongeveer 16 euro per jaar stijgen (van 79 euro naar 95 euro), voor huis aan huis ophaling én containerparkgebruik tezamen.  Per maand komt dit neer op een stijging van nog geen 2 euro per gezin.
Gebruikers van incontinentiemateriaal en ouders van baby's krijgen nog steeds een sociale correctie op de factuur.
Terzelfdertijd werden in die periode, van 2005 tot nu, inspanningen geleverd tegen sluikstorten, het vermeerderen van de papiermandjes en de plaatsing van de eerste reeks hondenpoeppalen.