Pagina's

vrijdag 1 januari 2010

Wat brengt 2010 ?

Mijn 'moederkloek'gedrag thuis zal normaal gezien in 2010 wat minderen : Laura wordt 18 en zal na de zomer op kot gaan. Op persoonlijk vlak zal er voor de rest (hopelijk) niet veel veranderen. In Hoegaarden staat er veel te gebeuren. De Tuinen zullen hun infrastructuurwerken aanvatten én... er is een prachtig ecologisch project met een andere partner op komst, waar ik eigenlijk nog niets mag over zeggen. Nog een beetje geduld. Op toeristisch gebied zal de bierwandeling individueel worden aangeboden, ondersteund door het historisch brouwleerpad dat we op het begin van het toeristisch seizoen zullen inwandelen. Over wandelen gesproken... er zullen ook kilometers gestapt worden in het kader van het Compostelajaar, waar wij als étappe toch ook wel één en ander willen ontwikkelen. De harmonie bestaat 150 jaar en zij willen dit gepast vieren. Zij starten met hun exclusief concert in de Sporthal, zullen daarna elke deelgemeente muzikaal vermaken in het project 'de VML komt naar u toe' en in het najaar is er nog een academische zitting, oa over hun historiek. De muzikanten zullen in dit feestjaar ook een nieuwe outfit krijgen. Op vlak van leefmilieu zal er via het project in De Tuinen, waar ik nog niets mag over zeggen, gewerkt worden aan afvalpreventie. De gratis energiescans zullen verder uitgevoerd worden bij particulieren, de hernieuwbare energie en het duurzaam leven worden verder gepromoot. Op vlak van natuur is het een zeer belangrijk jaar. 2010 is door de Verenigde Naties internationaal uitgeroepen tot jaar van de biodiversiteit. In Hoegaarden zullen we 7 belangrijke planten en dieren 'koesteren' opdat de biodiversiteit niet verder verloren gaat. En... zeer belangrijk... de Vlaamse startdag van de week van de Aarde (Natuurpunt) is in Hoegaarden : op 18 april in het Sint-Janscollege. Daar ga ik vanzelfsprekend naartoe, misschien niet echt voor de Vroege Vogelwandeling bij het ochtendgloren, maar wel voor de wandelingen op een uur dat beter bij mij past. Ik heb zo het gevoel dat ik als schepen van leefmilieu weer veel plezier van mijn bottinnen zal hebben. Voor iedereen : veel geluk in 2010 voor u en uw geliefden.