Pagina's

vrijdag 24 augustus 2012

Bericht van een gastschrijver Jan Degeest (Outgaarden - Gent)


Jan Degeest is een uitgeweken Outgaardier die momenteel in Gent vertoeft, maar toch een groot zwak heeft voor Outgaarden, het mooiste dorpje van Vlaanderen.  
Jan houdt van geschiedenis en van oude postkaarten.... Hij zal af en toe een woordje uitleg geven bij een van zijn kaarten.


Outgaarden – Ferme Nys

Het moet een hele uitstap geweest zijn. Van Goetsenhoven naar Outgaarden, door een holle weg die meer had van een uitgesleten karrenspoor. Bovenaan de berg van de Goetsenhovenstraat zie je de dorpskom glinsteren, het eeuwenoude kerkje heeft pas een nieuw doksaal gekregen. We schrijven 1911.

De weg slingert naar beneden, langs enkele herenhoeves en het oude kerkhof. De doden liggen er verweesd bij, ze krijgen geen gezelschap meer. Sinds 1923 investeerde de trotse, kleine maar zelfstandige gemeente in het nieuwe kerkof dat wat verderop buiten het dorp ligt. Via de kapel van Onze-Lieve-Vrouw van Bijstand, kom je in Zétrud Lumay, en daar spreken ze Frans. Wij spreken Vlaams, zo heeft het referendum aangetoond. Onder impuls van onze pastoor, E.H. August Diels, heeft de Kamer ons in 1921 afgescheiden en zijn we Autgaerden geworden. Autchard comme les Wallons disaient...

De Kerkstraat is bezaaid met cafés. Tegen een gevel staat een roestige fiets. Ik wandel in de lentezon voorbij het schuttershuis en stap het café rechts binnen. Het bier is fris en schuimend, van de burgemeester-brouwer Maes, de stoelen nog nieuw en het elektrische licht oogt koel en modern. Aan de toog drink ik een pint, verderop staan wat oude mannen te mompelen. In de aanpalende winkel koop ik een ansichtkaart: Ferme Nys. Ik zie de hoeve aan het eind van de straat liggen, de afsluitende muur met inrijpoort is duidelijk nog nieuw. Vroeger liep de weg voor het huis, nu achter het huis. Een stukje straat werd plots een binnenhof...

Beste Hubert, Uw kaart vandaag gekregen, te laat om te antwoorden. Niet t'huis. Komt eens toekomende week 't zal beter gaan. Zondag avond kom ik te Roeselare, ziet eens of het schikt. 'K ben content wat nieuws van u te ontvangen. Alles goed hoop ik. Goede vakantie. Tot later en groeten aan de familie. E. Willaerts.

Verfrist stap ik naar buiten. De armaturen glinsteren, het gezoem van de draden is typisch Outgaarden. Wat een mooi dorp, wat een mooi landschap. Hier wil ik wonen.

Vermits de elektriciteit in Outgaarden aangelegd is in 1924 en de kaart afgestempeld in 1930, dateert deze kaart van ongeveer 1925 – 1930.