Pagina's

donderdag 24 oktober 2013

Veel wijsheid kwam vandaag uit Meldert (over de Meldertse brouwerijen en wierookvaten)

Tja, er werkt slim volk uit Meldert op het gemeentehuis (uit de rest van Hoegaarden ook trouwens).  De waarheid over de Meldertse brouwerijen kwam mij vandaag in het gemeentehuis ter ore : het waren er 20 in de 17de eeuw  en ik had het moeten weten, want Paul Kempeneers had er over geschreven in zijn Sprokkels.  Ik heb dat maar onmiddellijk aan de vraagsteller, nieuwe Meldertenaar,  Kristof doorgegeven, want.... Kristof is op zoek naar het recept van een Melderts bier... misschien begint hij het wel te brouwen ??  Laten we het hopen ! Ik zal mijn diensten aanbieden om te proeven.
Misschien moet Kristof toch ook eens naar Moergestel, zo'n beetje een zusterorganisatie voor de Ermelindisprocessie, in Nederland.  Daar brouwen ze soms ook bier.

Het ander weetje kwam ook uit Meldert, alhoewel dat het niet over Meldert ging, maar over dubbelgebruik van kerken en over wat er in de middeleeuwen allemaal in het kerkgebouw gebeurde.  In alle geval : de oorspronkelijke bedoeling van het wierookvat zou geweest zijn : het verdrijven van vieze geuren uit de kerk.

Tja, onze Meldertse ambtenaren op het gemeentehuis, allemaal noeste werkers, maar ook erg belezen en vol parate historische kennis.  Het doet mij plezier dat er nog zo veel interesse voor de geschiedenis is.