Pagina's

maandag 9 maart 2009

binnenkort processieseizoen

Ongelooflijk schoon toch die processies. Ik mag trouwens voor de eerste keer met mijn 'schepenlint' (dat blijkbaar op de groei gekocht is) in de maat van de noten van de harmonie lopen. Niet zo makkelijk als het eruit ziet.
Het begint met palmzondag, daarna komen Meldert en Hoksem. Spijtig dat er in Outgaarden geen processie meer is . En in Rommersom moet er vroeger ook één geweest zijn, want in de vlooienkapel staat nog het vaandel. Maar niet alleen in Hoegaarden en Hakendover zijn mooie processies. Op http://www.oorbeek.be/ staan ook hele mooie foto's van hun St Jorisprocessie. Toch prachtig dat dat hier allemaal nog bestaat. Voor ik in de politiek kwam, was het 40 jaar geleden dat ik nog in een processie was meegestapt, meer bepaald als onschuldig engeltje in de processie in Wange. Deze processie (van de heilige Appolonia) is al lang verdwenen.
Voor mij verdienen onze processies een bescherming van het UNESCO werelderfgoed. Als dat kan voor het carnaval in Binche, moet dat zeker kunnen voor onze palmprocessie !
Op de foto : het processievaandel van Rommersom.