Pagina's

maandag 8 februari 2010

Het brouwverhaal van Geert Clement van de wijn- en biergilde van 't Paenhuys

Voor de kleine lettertjes van Het Historisch Brouwleerpad, dat binnenkort geopend wordt, wou ik weten wanneer Geert is gestart met brouwen.  Ik heb het hem gevraagd per mail.
Het is al 5 (!) jaar geleden en een heel mooi verhaal. Citaat Geert :

Ik ben in 2005 samen met Luc Lecocq ( gildenlid met enige brouwervaring) beginnen brouwen.
De aanleiding was de viering van P. Celis ( 4o jaar brouwer, 80 jaar geworden) in de sporthal van Hoegaarden(december 2005) en de uitnodiging van onze burgemeester en gildenlid F. Huon om mee te werken aan deze viering. We hebben toen aan de genodigden op de feestviering zelfgebrouwen wit bier later proeven en dit 14 dagen na de onheilsmare dat Inbev het voor bekeken hield in Hoegaarden.

Opmerking van mezelf : Allemaal van voor ik 'het politieke licht' had gezien ....  Frans Huon kende ik toen zelfs alleen maar van in de krant.
Op de foto (gevonden dankzij Geert) : Geert is, net als in de 18e eeuw,  in de huurbrouwerij Paenhuys gestart (Paenen = brouwen)