Pagina's

zondag 10 december 2017

Momenteel een Meldertse schat in huis

tja, er zijn veel schatten te ontdekken in Meldert, dat wist ik al lang.  Maar nu heb ik het eindwerk van Krista Deridder (architectuurwetenschappen) over Hof ter Meere (op logement, want ik moet mijn schat teruggeven)   Met een begeleidend map met wat briefwisseling van in 1928, toen mijn grootvader Armand Lefevre pas in de hoeve was aangekomen (met zijn paard en chique rijlaarzen) om te beginnen pachten in Meldert. 
De naam 'Hof ter Meeren' wordt reeds in de rekeningen van de Infirmerie van het Groot Begijnhof van Leuven vermeld in 1380.  Tekeningen leren ons dat het toen nog geen vierkantshoeve was, maar allemaal losse gebouwen.   De huidige vierkantshoeve dateert van rond 1750. 
Deze inbruikleen gegeven schat gaat nu naar de heemkundige kring voor bestudering.  En daarna terug naar waar hij hoort.  In Hof Ter Meere in Meldert (Meerstraat).