Pagina's

maandag 22 juni 2009

over energiemeesters en klimaatwijken

Op de informatievergadering van de provincie ben ik heel wat wijzer geworden over hun campagne klimaatwijken. Inwoners van een wijk of leden van een vereniging dagen een andere wijk uit om minstens 8% energie te besparen gedurende 6 maanden (in de winter). Dat soort weddenschappen vind ik altijd wel plezant. Ik heb tijdens de vergadering de 'Flair'energietest gedaan die in het infomapje zat. Mijn resultaat was niet zo goed... er is nog werk aan. Ik moet mijn PC uitzetten als ik hem niet nodig heb, meer spaarlampen gebruiken en dikkere gordijnen hangen. Een klimaatwijk heeft ook een energiemeester (zoiets als een compostmeester) die verantwoordelijk is voor de registratie van de meters én die de deelnemers moet tips geven en motiveren. Dit was slechts een kennismakingsvergadering. We gaan nu eens bekijken of dit initiatief ook voor onze kleine gemeente haalbaar is. Ik heb er alleszins wel zin in. Goed voor het milieu, goed voor de portemonnee én voor het sociaal leven. Energiewijken hebben op regelmatige basis ook een 'energieborrel', dat zijn samenkomsten om stand van zaken en tips te bespreken. Lijkt mij wel leuk om op die manier de donkere wintermaanden door te komen. En... als je een energieborrel hebt op een ander, kan de verwarming bij je thuis dicht ! Meer info : http://www.klimaatwijken.eu/be/