Pagina's

vrijdag 13 november 2009

GROOT NIEUWS : er hangt terug een luchter in de kiosk (en hij brandt !)

De luchter in de kiosk is een verhaal van lange adem. In 1905 besliste de gemeenteraad tot de 'eclairage' met 16 lampjes (gas, want electriciteit was er nog niet op gemeenteplein). In de jaren '50 kwam er dan een enorme (bijna kitcherige) luchter, die na een onweer de geest heeft gegeven, maar vorig jaar teruggevonden werd in de gemeentelijke magazijnen. Onherstelbaar beschadigd. Maar we wilden toch een luchter in onze geklasseerde kiosk. Na overleg met Monumenten en Landschappen hangt er nu een moderne designluchter in. Persoonlijk was ik meer fan van het kitcherige model uit de jaren '50, maar met geklasseerde monumenten doe je niet wat je wil. Enfin, ik ben heel fier dat er eindelijk weer licht brandt in onze prachtige kiosk. Ik ga hem dit weekend eens op een avond bezoeken en neem dan ook een foto. Daarstraks had ik mijn kodak niet bij.