Pagina's

maandag 21 juni 2010

Wat was nu gisteren die boeiende belevenis tussen 3 en 4 uur in de namiddag ???

Ter gelegenheid van ‘Op een kier’ was de toren van de Gorgoniuskerk geopend. Vanzelfsprekend kon ik mij niet inhouden en heb ik hem beklommen (langs binnen!). Prachtig gewoon. Zo kan je zien dat we 4 klokken hebben. Een toevallige cultuurtoerist uit Mechelen heeft een foto van mezelf met de klokken genomen, maar hij zei er wel bij dat hij verbaasd was dat wij ‘maar’ 4 klokken hadden. St Rombouts heeft er veel meer… (spelbedervers… ).
Het was al wel de 3de keer sinds ik in Hoegaarden woon, dat ik hem beklim. Maar ik krijg er niet genoeg van.  Hoe hoger je komt in de toren, hoe mooier het uitzicht. Vanzelfsprekend kon ik het niet laten om op het laddertje te klimmen en een luikje open te trekken (prachtig uitzicht, foto boven). Nu wil het toeval dat ik vandaag een foto doorgemaild krijg (rechts beneden) van Jef Rozenski die hetzelfde uitzicht gefotografeerd heeft. Weliswaar veel kunstzinniger, het zijn eigenlijk verschillende foto's bij elkaar gevoegd.  Hij voegt er al dadelijk een geweldig idee bij : Als we nu eens uit elk luikje zo’n panoramische foto nemen, dan hebben we 360° Hoegaarden. Die foto’s ophangen in het nieuwe gemeentehuis, zou dat ook niet ‘the max’ zijn ???...  In alle geval, de 'tip voor trip' in Hoegaarden : beklim eens de toren !