Pagina's

dinsdag 5 mei 2009

Kerken Open door Open Kerken

Een kerk is een richtpunt in een omgeving. Zeker in kleine dorpen is dat het geval. Ik heb jaren voor mijn job rondgereisd in gans België om de kantoren van een bank te bezoeken én ... ik schreef in die tijd nooit een adres op (het was nog de 'ver van de gps'-tijd). Ik reed gewoon naar de kerktoren van het dorp en onder die toren vond ik meestal wel wat ik moest hebben : de altijd zeer sympathieke kantoorhouder met zijn personeel. Hoe kleiner het dorp, hoe beter dit systeem lukte. Kerken zijn meestal zeer waardevol historisch erfgoed en verbergen soms echte schatten. Spijtig dat de deuren van de kerken zo vaak gesloten zijn. Kerken zijn de prachtigste rustpunten als je fietst of wandelt. Op vakantie is er voor mij geen enkel kerkje veilig. Zowel in steden als in landelijke vakantie-oorden, gaan wij altijd de kerk eens binnen. Stichting Open Kerken heeft als doelstelling om die kerken meer open te zetten voor het publiek. Ook voor niet gelovigen, want iedereen wil wel van deze verborgen schatten genieten. De stichting Open Kerken is erg actief in Hoegaarden. St Rochus en St Gorgonius doen mee. Ereburgemeester Frans Huon was beheerder in de stichting en werd na zijn overlijden voor die functie opgevolgd door Raymond Billen (DE blogmaster van het Nieuwsblad, de man die 'Hoegaarden leerde bloggen'). De stichter van Open Kerken is de zeer sympathieke 'bijna-Hoegaardier' Marc Huynen, die net over de taalgrens woont. Op 7 juni is het internationale dag van Open Kerken. Davidsfonds Hoegaarden organiseert die dag zijn grote erfgoedwandeling, met exposities in gebouwen én in 3 Hoegaardse kerken, waaronder ook het kapelletje van Hauthem, waarvoor ik een zwak heb (klein maar fijn, zoals de mooiste dingen in het leven). 7 juni wordt een topdag op cultureel vlak. En er wordt veel volk verwacht : er werd promotie gemaakt in gans Vlaanderen. Kijk op de agenda van http://www.openkerken.be/ De drijvende kracht achter de erfgoedwandeling met expo's is JP DD, Jean-Pierre Dendooven, een Hoegaards natuurtalent uit West-Vlaanderen.