Pagina's

vrijdag 23 januari 2015

Kind en Preventie, ik ben er 'apetrots' op

231 consultatiebureau's over gans Vlaanderen en Brussel, 4200 vrijwilligers, een leger gedreven artsen en medewerkers.... Kind en Preventie doet het voor het kind in Vlaanderen.  Geen enkele dienstverlening heeft zo een groot bereik bij jonge ouders als de consultatiebureau's.  Het is veel meer dan wegen en meten.  Ouders komen vaak ongerust toe ('doe ik het wel goed?') en gaan gesterkt in hun eigen kracht weer naar huis.
Ik ben fier op Kind en Preventie, fier ook dat ik al een paar jaar de eer heb om hun nationaal voorzitter te zijn, in goede en kwade dagen.  We hebben soms grijs haar gekregen van allerlei subsidieperikelen, maar momenteel ben ik zo 'fier als een hond met twee staarten'.  Deze uitspraak heb ik trouwens van Nadine Scheepmans van Outgaarden, zelf verpleegkundige van Kind en Gezin in een consultatiebureau.
En geef toe.... welke organisatie heeft nu zo een (omgekeerd) organogram op zijn website staan?  Met aan de top de ouders met hun baby (en de directie onderaan).
Gisteren heb ik mij zelfs gevoeld als een hond met drie(!) staarten, toen ik van de directie vernam dat we nu ook het consultatiebureau in het gesloten asielcentrum Klein Kasteeltje hebben overgenomen.  Op zulke plaatsen is de preventieve gezinsondersteuning écht nodig.  Ik ben een fiere voorzitster.