Pagina's

vrijdag 27 februari 2009

bijles gekregen.

Ik heb vandaag bijles Hoegaardse geschiedenis gehad van Fons. Niets is zo boeiend als 'echte' Hoegaardiers en 'nieuwe Hoegaardiers' die elkaar vinden in de liefde voor het dorp. Vandaag was het over de Belleman van Hoegaarden.Ik dacht dat alleen grote steden dat hadden. Niets is minder waar. Fons heeft nog meegemaakt dat de Belleman op de pui van het gemeentehuis de belangrijke beslissingen voorlas. Dat gebeurde door een ambtenaar van het gemeentehuis. Eigenlijk zo'n beetje het gemeentelijk infoblad 'avant la lettre'. Allemaal nog niet zo lang geleden. Mijn volgende bijles staat ook al vast : Fons heeft een filmpje over de geschiedenis van het Hoegaards bier, gekregen van meester Guilluy. Zodra we het op een hedendaagse 'informatiedrager' hebben, gooi ik me er op. Kwisvraag : wie weet de bijnaam van die Hoegaardse 'Belleman'?? Fernand................ (ik weet het , want Fons heeft het mij gezegd.)