Pagina's

maandag 26 maart 2012

Palmzondag heeft meer dan 1 mysterie....

Het mysterie rond het umbrakel van de apostelen is opgelost (zie Nieuwsblad Online)  Maar er is nog een mysterie rond Palmzondag.  Elk jaar duikt de discussie op op het gemeentehuis van Hoegaarden en elk jaar haalt iedereen de bewijzen uit zijn bureaulade om zijn gelijk te bewijzen.
Is het nu de 381 ste of 382 ste Palmprocessie in Hoegaarden ?
Eigenlijk hebben beide partijen een beetje gelijk, het hangt ervan af in welke context je het jaartal gebruikt.
De eerste processie was alleszins in 1631.  Strikt genomen is het dus de 382ste processie.  Dat werd in een exceltabel bewezen.  MAAR het is wel 381 jaar traditie.  (Ja, het is maar traditie vanaf het 2de jaar, hé...).  In 2006 hebben we 375 jaar traditie gevierd, maar het was wel de 376ste keer dat de Palmzondagprocessie uitging.
Wat mij betreft, doet het er niet toe.  381ste of 382ste, so what ? Het is het feest van ons, Hoegaardiers, het feest der feesten.  Ik denk dat ik mijn schepensjerp een strijkbeurt ga geven voor de processie....  Dat is in de 4 jaar dat ik schepen ben, nog niet gebeurd.