Pagina's

dinsdag 20 maart 2012

Wat hebben we deze maand weer bijgeleerd ?? De 'kruisdagen', vroeger in Meldert en Hoegaarden

Tijdens het brainstormen op dienst grondgebiedzaken over welke voetwegen we allemaal hebben (zie vorige berichten) en over het feit dat dat toch ook wel een beetje erfgoed is, kwamen we op het onderwerp processies en KRUISDAGEN.
Zelf had ik, ondanks mijn katholieke opvoeding, nog nooit over kruisdagen gehoord.  Maar zowel onze stedenbouwkundige ambtenaar als onze burgemeester zijn nog misdienaar geweest bij de kruisdagen.

Volgens Wikipedia : Kruisdagen : De kruisdagen zijn in de Katholieke Kerk de maandagdinsdag en woensdag voor Hemelvaartsdag. Deze dagen vormen samen met 25 april, het feest van de Evangelist Marcus dagen waarop men met een bidprocessie en litanie smeekt om zegen over de vruchten van de aarde.
In Meldert ging er dan een soort optochtje met misdienaars (inclusief onze stedenbouwkundige) van de kerk naar de Moerasstraat.  Drie dagen na mekaar !
In Hoegaarden, vertrok men aan de kapel van Outgaarden (Altenaken), richting kerk van Hoegaarden en dan zo door de velden naar de kapel van Hauthem.  Drie dagen na mekaar ! Hier is onze burgemeester nog misdienaar geweest !!
Ik denk niet dat ik ooit kruisdagen heb meegemaakt, ondanks het feit dat ik ook lang misdienaar ben geweest.  Maar dat was natuurlijk in een minder mooie gemeente dan Hoegaarden.
Wat blijkt wel ?  Tijdens het googlen over de kruisdagen kwam ik een bericht van mezelf over de kruisdagen tegen.  In Linter hebben ze daar een moderne versie van....:  http://marleenlefevre.blogspot.com/search?q=kruisdagen