Pagina's

woensdag 31 augustus 2011

Zaterdag viering van het 50-jarig bestaan van de familiegilde 'De Gulden Lelie' (het geslacht Van Nerum binnen de confrerie)

Normaal schrijf ik geen speeches, maar vertel ik liever wat 'uit het vuistje'.  (Dat komt trouwens altijd wel goed.)
Voor jubilerende verenigingen maak ik op deze regel graag een uitzondering.  Zeker voor een jubilerende erfgoedvereniging is het belangrijk dat ze een schriftelijk 'aandenken' hebben.  Mijn A4-tje is klaar.
De familiegilde werd opgericht in de 18de eeuw, onze glorietijd.  Carolus Van Nerum is trouwens mijn favoriete historische brouwer.  Met een hoeve (verdwenen) in de Vroentestraat en een prachtige woning met gloriette in de Pastoriestraat (huidige pastorie).  Als ik bezoekers rondleid in Hoegaarden, vertel ik altijd over de grote Carolus Van Nerum.
Meer info vind je op de website : http://www.heemkring-hoegaarden.be/?q=node/4
Wil je graag lid worden van de Hoegaardse heemkundige kring ? Geef mij een seintje, ik breng je in contact met één van hun bestuursleden.

De familiegilde werd 50 jaar geleden héropgericht op 18 augustus 1961.  Het is het jaar dat Kennedy president werd van de USA, het jaar dat men begon met de bouw van de Berlijnse muur…..