Pagina's

dinsdag 14 augustus 2018

Het was druk, maar ik kan echt tevreden terugblikken én met veel goesting vooruit kijken

We wisten wel wat doen deze legislatuur, daar mag je zeker van zijn. Waar heb ik persoonlijk veel tijd en liefde ingestoken? 

We hebben Hoegaarden toeristisch op de kaart gezet, zowel als bierdorp als als paradijs voor zachte recreatie (fietsen, wandelen, 'terrassen',...). Met 'Start to Hoegaarden' en ons greeterproject maken we elke Hoegaardier ambassadeur.  Wat ben ik blij met de zo vele vrijwilligers in toerisme.  En Hoegaarden Bierdorp, iedereen zal het nu wel weten zeker.... En geproefd hebben.
Persoonlijke heb ik veel voldoening gehad aan het maken van de bierpublicatie Hoegaarden Bierdorp (van eigen hand) en de toeristische publicatie 'Een rondje Hoegaarden'.  Beide zijn toe aan een herdruk, na respectievelijk 5 en 3 maand.


Onze bib is een literaire ontmoetingsplek waar je heel wat dorpsgenoten onverwachts tegen het lijf loopt. Als één van de eerste hadden we een selfscan voor de uitleen. We hebben veel geïnvesteerd in taalondersteuning voor anderstaligen.  

Ruimtelijke ordening was een nieuw domein voor mij, een allesomvattend domein, de basis van alles.  Er moet ruimte zijn voor wonen, recreëren, ondernemen, landbouw, natuur... 
Via de RUP's (ruimtelijke uitvoeringsplannen) konden de hockey en de tennis verder groeien, kan er een ontwikkeling op de site van Brouwerij Loriers gebeuren en kan er zachte recreatie gebeuren op de oude voetbalsite in Outgaarden.


Milieu en natuur, beide hebben invloed op onze levenskwaliteit. Het klimaatplan, de thermografische luchtfoto en de acties die er op volgen... het gaat over uw 'goed leven'.  Op de energiebeurs in september kan je als burger zelf actie ondernemen. We deden mee aan curieuzeneuzen en betaalden het toetredingsgeld voor de deelnemende burgers terug.
Onze zwerfvuilmeters en peters , het zijn mijn helden.  Mobiele camera's zullen hen binnenkort ondersteunen in hun taak.


Onze gemeentelijke website viel in de prijzen en de gemeentelijke facebookpagina werd genomineerd als de beste, naast die van grote steden als Antwerpen. Daarnaast blijven we aandacht hebben voor wie niet gedigitaliseerd is.

Het was druk, het was fijn, mede dankzij de actieve burgers van Hoegaarden.  
'Al wat je doet zonder mij, doe je tegen mij', dat is een wijze uitspraak van Ghandi.  Dat klopt. Burgers willen in zeer grote mate betrokken worden.  Daar gaan we nog meer werk van maken ! De burger moet mee kunnen beslissen met het beleid.