Pagina's

donderdag 16 december 2010

Ook Meldert mist zijn brievenbus ! (al meer dan 2 jaar...), op het dorpsplein

Twee jaar geleden verdween in de Stationsstraat in Hoegaarden onze geliefde BB (onze BuurtBrievenbus).  Na heen en weer getelefoneer met De Post (nu 'B-post) bleek toen dat hun berekeningen hadden aangetoond dat ook zonder deze brievenbus de inwoners 'slechts' 1300 meter van een brievenbus zouden wonen, wat de norm van de post is (die norm hebben ze wel zelf bepaald !)
1300 meter, dat is te doen voor mij, maar wanneer stuur ik nog een brief ? Senioren daarentegen, die wel nog brieven en kaarten sturen, daarvoor is 1300 meter wel een probleem, zeker in de winter.  En meegeven aan de postbode, zoals de post suggereert, is ook geen optie.  Dan moet je de ganse voormiddag op de loer liggen en naar buiten spurten (doe dat maar als je hoogbejaard bent!) om je postbode te onderscheppen...

Vandaag werd ik aangesproken door een 80-plusser uit Meldert.  Ik wist het niet, maar blijkbaar in diezelfde periode twee jaar geleden verdween ook de brievenbus in het dorp van Meldert (aan de pastorij).
En... hij wil ze terug.  En hij niet alleen, maar alle buurtbewoners van het dorpsplein in Meldert.   Ik begrijp dat heel goed.   Ik wil die buurtbrievenbussen ook terug.

Wat ik niet begrijp is, waarom De Post (nu B-post) absoluut die bussen weg wou ? Was dat zo'n tijdsinvestering om de bus te ledigen ? Was dat zo duur ?  En hoeveel kostte die recente reclamecampagne én belettering van Post naar B-Post eigenlijk ???  Ik ga dat eens opvragen bij de minister van Overheidsbedrijven.  En of zij iets kan doen voor die sympathieke man van meer dan 80 die nu de briefjes van de senioren in Meldert in zijn buurt gaat ophalen omdat ze ze niet meer in hun buurtbrievenbus kunnen steken.   De mensen van het dorpsplein moeten nu naar de Tramstraat of Begijnenblok.
Ik denk niet dat de kostprijs van het laten hangen van een bestaande bus opweegt tegenover andere kosten die door B-Post worden gemaakt om 'klaar te zijn voor de toekomst'.  Het is een BASISservice die van de mensen wordt weggenomen.
Nu geen tijd, maar straks maak ik die brief voor de ombudsman én de minister.