Pagina's

maandag 26 maart 2012

Hoegaarden heeft meer gemeenschappelijk met Chaudfontaine dan ik dacht

Op de plantenmarkt werd door de burgemeester van Chaudfontaine een compostschilderij overhandigd.  Tijdens de toespraak had ik al aangehaald dat de 2 gemeenten wel één en ander gemeenschappelijk hebben : het belang van het toerisme, de aandacht voor het milieu,  opmerkelijke bomen in een mooi park, het feit dat WATER en de kwaliteit van water belangrijk is voor beide dorpen EN het feit dat zowel voor Chaudfontaine als voor Hoegaarden de merknaam van hun drank ook de naam van de gemeente is.
Maar.... de burgemeester van Chaudfontaine heeft nog verder moeten aanvullen.  Blijkbaar was ik nog een gemeenschappelijke punt vergeten : de kleuren van de vlag van Chaudfontaine zijn dezelfde als die van Hoegaarden.  Bij aanwezigen gingen al stemmen op dat dat vroeg om een jumelage. Zelf geloof ik niet echt meer in jumelages, eerder in ad hoc samenwerkingen : voor sommige dingen werk je samen met de ene gemeente, voor andere met een andere.
Op de foto : ons compostschilderij.  Let op : dit is nooit hetzelfde.... Scholen die op bezoek komen kunnen trouwens hun eigen compostschilderij maken met organisch materiaal.  Deze unieke versie werd eigen gecreëerd met organisch afval uit de keuken van onze hoofdtuinman...
De plantenmarkt gisteren was ongelooflijk succesvol.  Nog nooit gezien, zoveel volk.  Al onze partners waren er, diensten leefmilieu van provincie, Ecowerf.... iedereen die 'iets heeft' met De Tuinen.   Zelf ben ik niet goed in cijfers, maar volgens de voorzitter zou er 5000 man geweest zijn.  Ik geloof het goed.  De mensen stonden tot in Wallonië geparkeerd.