Pagina's

dinsdag 13 mei 2014

Wat kan de heilige Ermelindis nu met de ruilverkaveling in Meldert te maken hebben ?

Tja, het ruilverkavelingsproject is méér dan het ruilen van gronden en het opwaarderen van wegen.  Ook erfgoed, zelfs immaterieel, kan aan bod komen.  In Meldert is dat vanzelfsprekend de heilige Ermelindis.  (Het doet mij trouwens plezier dat de enige heilige die onze gemeente telt een vrouw is!).

Zelf ben ik nogal slecht in straten.  En ik ben nogal slecht in onthouden !  Reeds verschillende mensen hebben mij gezegd waar de Ermelindisboom in Meldert staat.  Richting Beauvechain, nog niet zo lang geleden opnieuw aangeplant op dezelfde plaats waar Ermelindis een tak zou in de grond gestoken hebben, waar onmiddellijk blaren aan groeiden opdat ze zich kon verstoppen.

Zelf zal ik met een echte Meldertkenner eens op stap moeten gaan.  Maar als een lezer mij al kan helpen, nog zoveel  te beter.
Voor wie de legende van Ermelindis niet kent, klikken :
http://www.heiligen.net/heiligen/10/29/10-29-0594-ermelindis.php