Pagina's

dinsdag 10 juni 2014

Een beetje ambassadeur van de (taal)grens geworden...?

Taalgrensoverschrijdende toeristische en culturele initiatieven zijn echt wel 'in' momenteel. Het is het ene na het andere (gelukkig maar!)  Het begon over 2 jaar met Sousvoir in Hoegaarden, daarna Borderline in Jodoigne, binnenkort grensoverschrijdende fietsroute Leader Hageland, Hesbaye, Haspengouw.  Over een paar weken word ik verwacht bij de inhuldiging van de tweetalige steen tijdens het dorpsfeest in St Rémy Geest en vandaag krijg ik een uitnodiging voor de opening van het festival 'Les Sentiers de Sart-Risbart', gevolgd door 'une fête des voisins'.  (Er zijn minder aangename manieren om je Frans bij te schaven...)
Het doet mij plezier dat er over onze (taal)grens zo goed wordt samengewerkt.  We zijn even mooi, zelfde grond, zelfde steen, alleen de taal is anders.  We kunnen elkaar alleen maar versterken.
Op de foto zie je het 'Cochon de Piétrain', in bereide versie aanwezig op de streekmarkt vorige herfst in De Tuinen, samen met de Confrérie zelf.  Zelf ben ik hevige fan van dit cochon, zowel omwille van de erfgoedwaarde als omwille van de culinaire eigenschappen.  Ook mijn huisgenoten waren uitermate lyrisch over de paar sneetjes cochon die Peter toen aan een kraampje had gekocht.