Pagina's

zondag 18 september 2016

Familiefeest Lefevre (afstammelingen van ex-schepen Meldert, alias de 'nieuwe' boer)




Meer dan 100 Lefevre's (en aanhang) waren paraat op de familie reünie van de Familie Lefevre. Allemaal nakomelingen van mijn overgrootvader Armand Lefevre, die eerst een heleboel kinderen kreeg in Wange (bij mijn overgrootmoeder) en na haar overlijden in Meldert kwam wonen op Hof Ter Mere in de Meerstraat en met Emma Taverniers huwde en nog eens twee kinderen (met nakomelingen) kreeg. 
Mijn overgrootvader was uitermate graag gezien in Meldert.  Hij woonde er nog maar pas toen hij al schepen werd.  Het burgemeesterschap zou hem aangeboden zijn, maar daar bleek hij te bescheiden voor te zijn (net gehoord van zijn dochter).  
Naar het schijnt, van horen zeggen van inwoners van Meldert, deed hij een nogal indrukwekkende intrede toen hij van Wange naar Meldert verhuisde.  Hij kwam toe op zijn paard, met rijlaarzen die ze qua schoonheid nog nooit gezien hadden in Meldert (niet mijn woorden).
Een keer per jaar (met nieuwjaar zeker) ging ik als klein kind met mijn ouders mee naar de imposante herenwoning in Meldert. 
Een enorme stamboom, met een gedeelte Franstaligen.  Hoe we over de taalgrens zijn geraakt, is me niet zo duidelijk, maar ik ben natuurlijk heel slecht in familiebanden onthouden...