Pagina's

maandag 7 mei 2012

De appel valt niet ver van de boom, ook in de politiek

Mijn broer Johan (Hauthem), die de Kroniek van Hoegaarden in één ruk aan het uitlezen is, stuurde mij een mail.  Eigenlijk iets dat ik al wel ooit gehoord had, maar eigenlijk een beetje vergeten was.
Onze overgrootvader, Armand Lefèvre (met accent,  dat van mij is weggevallen...) is gedurende 2 legislaturen in Meldert eerste schepen geweest (met René Hendrickx als burgemeester, dat is dan weer aangetrouwde familie van ons...).  Geïnstalleerd in 1947 en 1953.
Nu bleek dat in die tijd wel zonder echte verkiezingen te zijn, want er was maar één lijst neergelegd.  Mijn overgrootvader Armand was wel 'met unanimiteit' van stemmen verkozen tot eerste schepen.
Ook mijn overgrootvader was een inwijkeling.  Hij was nog niet zo lang voordien naar Meldert afgezakt vanuit Wange.  Met zijn mooi paard en chique rijlaarzen blijkt hij heel wat indruk gemaakt te hebben toen hij toekwam in de Meerstraat in Meldert, dat weet ik van een echte Meldertenaar van het gemeentehuis, die het wist van zijn nonkel enz....
Spijtig dat de naam 'Lefevre' in Meldert niet is verder gezet.  Doordat Armand in Meldert op  latere leeftijd nog 2 dochters kreeg (een heel romantisch verhaal !), werd in Meldert de naam Lefèvre niet verder gezet..  De (ingetrouwde) boer in Hof ter Mere heet nu De Ridder, zijn vrouw nog steeds Lefevre (dochter van toenmalige eerste schepen Armand).
Dus ook in die tijd werden inwijkelingen uitgenodigd om actief deel te nemen aan de politiek.  Hoegaarden (en zeker Meldert) heeft zo'n grote inwijking gekend dat het grootste percentage inwoners niet meer van de gemeente afkomstig is.
De passages over mijn overgrootvader Armand Lefèvre kan je in de kroniek lezen op p.51 en 56 van de Kroniek van Hoegaarden.