Pagina's

donderdag 5 juli 2012

Wat heeft de nakende staatshervorming te maken met onze wegen in Hoegaarden ?



Bij de staatshervorming worden een aantal bevoegdheden herverdeeld.
Het verkeersreglement blijft federaal. Wel zullen de gewesten een aantal bevoegdheden krijgen die met het verkeer te maken hebben.  Een belangrijke te regionaliseren bevoegdheid binnen verkeer is het vastleggen van snelheidsbeperkingen op secundaire wegen (maar niet op autosnelwegen).   Vlaanderen en Wallonië zijn het over die snelheid nooit eens geraakt.  Vlaanderen wou de standaard maximum snelheid op deze wegen verminderen tot 70 km per uur, Wallonië wou dit behouden aan 90 km per uur.
Na de staatshervorming zal Vlaanderen voor de secundaire wegen (zoals we er zo veel hebben in Hoegaarden) maximum 70 per uur als standaard hanteren (dus zonder landschapsontsierende verkeersborden).  Dat is  goed nieuws voor bijvoorbeeld de fietsers op de Tramstraat.  (foto RV).   De Tramstraat is de weg tussen Meldert en Hauthem, veel gebruikt door fietsende schoolgaande jeugd.
Persoonlijk kijk ik erg uit naar deze aanpassing.  Goed nieuws voor onze fietsende scholieren. Alleen spijtig dat in de politiek de dingen zo traag gaan. Voor ongeduldige zielen zoals ik zelf is de politiek een hele beproeving....