Pagina's

vrijdag 25 oktober 2013

Wereldoorlog I , het wordt een verslaving - Wie kan mij helpen bij dit kadasterplan ?

Tja, ik weet het van mezelf.  Als ik mij 'op iets gooi', kan ik niet stoppen.  Omdat we in 2014 op cultureel vlak werken rond het thema 'de Grooten Oorlog' (net als de rest van Vlaanderen trouwens) wil ik alles weten over 1914-18.
Erg verbaasd om vandaag op dienst Stedenbouw te vernemen dat op kadasterplannen de oude landingsbanen (of taxibanen) van de oorlogsvliegtuigen nog getekend staan.  Deze is uit Meldert, in de velden achter de Meerstraat.  Je kan de vliegtuigbanen niet zien in het veld, maar de boeren zeggen dat het gewas er minder op groeit dan op de rest van het veld.
Maar hier komt natuurlijk de cruciale vraag :
Waren dit vliegtuigbanen van de eerste of van de tweede wereldoorlog ?
Ik vermoed van de tweede. Veel vliegtuigen werden er in de eerste wereldoorlog nog niet echt gebruikt, maar toch... in Nederland zijn er ook taxibanen van toen gevonden.
De luchtmachtbasis op Beauvechain was er toen nog niet.  Mogelijks kan de luchtmacht mij wel helpen.
Of u ?? Weet u het  antwoord ?  Laat het mij weten.