Pagina's

woensdag 14 juni 2017

Natuurlijk hadden ook onze deelgemeenten hun brouwerijen

Dat is nu eens echt leuk aan het mandaat van schepen van toerisme en erfgoed : Het eergevoel van de deelgemeenten en gehuchten. En de ambitie die erbij hoort.  Het deed zich al voor met de beweging rond de opwaardering van de processies en nu ook in de aanloop van onze brainstormavond Hoegaarden Bierdorp.
Uitgeweken Hoegaardier Jan Degeest (historicus en erfgoedliefhebber) liet al weten dat ik niet mocht vergeten dat ook Outgaarden zijn brouwerijen had. Ja, ik wist het al wel, maar ik zal hem in Gent toch eens gaan bezoeken om er nog een pak meer over te weten.
Hoksembewoner Bert Bollens, de drijvende kracht achter het dorpsleven in deze mooie dorpskern, wijst er op dat ook Hoksem zijn brouwerijen had.  En dat klopt, een paar jaar geleden heb ik er uitgebreid over geschreven.    Aan de molen van Hoksem was een brouwerij (al in de middeleeuwen), maar er was ook een 'modernere' brouwerij in de Sint-Jansstraat.  19de eeuw.  Begin 20ste eeuw is deze Brouwerij (Tassin) naar Kumtich verhuisd.

Toen de familie van de boer de hoeve kocht, was de brouwerij-inboedel nog aanwezig. De moeite waard. Ik ga de deelgemeentes nog verder 'afschuimen' (hebbes??) om oude brouwerijen te vinden.

Meer uitleg over brouwerij Tassin in Kumtich :
http://users.telenet.be/vanvuchelenhautekees/Kumtich2/gebouwen/Paanhuizen%20en%20cafes.htm,

En in Meldert ?  Ook daar werd gebrouwen.  Zeker in de buurt van Hof ter Mere. 1 van de 2 armen van de Molenbeek ontspringt daar.   Toevallig de hoeve van mijn overgrootvader, de zogenaamde 'nieuwe boer'.   In alle geval : het hoofingrediĆ«nt was er alvast.