Pagina's

maandag 4 september 2017

Doe je mee met de week van de mobiliteit ? (vanaf 16 september)

Natuurlijk is het stimuleren van het fietsgebruik belangrijk in Hoegaarden. Zowel in onze meerjarenplanning op vlak van openbare werken als in ons mobiltiteitsbeleid en milieubeleid én in onze contacten met de scholen willen we de 'benen' promoten. Te voet of met de fiets ons verplaatsen, zo veel als mogelijk. Voor wie het geluk heeft zijn of haar benen nog te kunnen gebruiken. 
Waarom staat Hoegaarden dan niet tussen de deelnemers van de autovrije zondag ? Omdat door geen enkele vereniging, fietsersbond enzovoort interesse werd getoond om dit mee te organiseren. Een paar jaar geleden hebben we wél de vraag gekregen, namelijk vanuit Fietst! (een groep binnen de schoot van het Paenhuys). Bij mijn weten heeft er dit jaar geen enkele groep kenbaar gemaakt hier interesse voor te hebben. 
In Tienen staat de fietsersbond mee op de affiche. In Tienen is een fietsersbond, in Hoegaarden niet. Twee jaar geleden heb ik nog expliciet aan de organisatoren van de eerste autovrije zondag in Hoegaarden (Fietst!) gevraagd of ze interesse hadden, maar er waren andere prioriteiten. Van de gemeenten van onze omvang zie ik trouwens geen gemeenten deelnemen , wel grotere.
En het is een feit dat we dat weekend sowieso de auto beter op stal laten wegens jogging en koers en ook... omdat het gewoon leuk is om te trappen of te stappen. 
Bij deze dus graag een oproep : haal je fiets van stal in de week van de mobiliteit (en ook nadien). Ook uw gemeentebestuur zal het goede voorbeeld geven en zoveel mogelijk op duurzame wijze rondpeddelen of stappen in het dorp. En als we mekaar tegenkomen, kunnen we het gerust hebben over een wel of niet autoloze zondag volgend jaar en hoe we kunnen zorgen voor draagvlak en invulling.

Zellf doe ik op donderdag 21 september mee met car free day.  Ook al heb ik een heleboel afspraken voor mijn (politiek) werk waardoor ik wat inventief zal moeten zijn.  Maar al bij al zal het wel lukken en dit op volgende wijze :
- 's morgens bus of fiets naar station.  Trein Leuven/trein Wijgmaal
- middagvergadering : wijgmaal trein naar Leuven station voor vergad op stadskantoor ivm klimaatplan Hoegaarden.
- namiddag trein Leuven/trein Wijgmaal voor vergadering met colega.
- avond trein Wijgmaal naar Gent voor het personeelsfeest in St Niklaas de volgende ochtend.
Bij nader inzien zal ik mij toch maar een e-bike op het werk reserveren om een mooi ritije langs de vaart te doen voor mijn gependel Wijgmaal/Leuven.


Het werkt zonder auto, maar je moet er even bij stilstaan hoe je je organiseert.