Pagina's

donderdag 25 januari 2018

Vandaag gedichtendag - het blijft mooi - het gedicht over Hoegaarden

Vandaag Gedichtendag in Vlaanderen.  Het gedicht dat Hoegaardier (en Hagelanddichter) Danny Rega een paar jaar geleden schreef voor Hoegaarden blijft prachtig).

En het goede nieuws is.... in het kader van het project Vredessporen (waar ik nog niets mag over zeggen omdat de persvoorstelling van Leader Hageland maar volgende week is) , gaan we opnieuw van Danny horen.  Danny zal dichten op cortensstaal.

Ik kijk ernaar uit.

En... ik ga er eens een afspraakje mee maken.  Ook de deelgemeenten verdienen zo'n parel van een gedicht.

De foto van hiernaast is van Raf Wuytjens (Hoksem), ook een echte ambassadeur (Capella). 
Hieronder het gedicht.




Hoegaarden

bolle heirbanen en holle wegen hinken na
in pelgrims moede voeten,

in de Tuinen groeien bloemen en planten
tot thema’s uit en in het moerasbos,
achter versteende cipressen,
wuift de zon zichzelf de einder uit.
Gorgonius, stijlvol in Gobertange, domineert,
hij is de baken, hij zet de toon.
Palmezel verslikt zich in Hoegaards wit
en bonte specht beeldhouwt
snavel op hout,
hier wachten wij, de maan en ik,
zij sikkel, ik halfweg tarwe en gerstemout
tot ook de nacht verdwijnt
en in warm buikgevoel,
alles op ‘goed aarden’ rijmt 


(Danny Rega)