Pagina's

woensdag 28 oktober 2009

VEEL volk op de Open Milieuraad rond zonne-energie

Milieu-ambtenaar Philip, duurzaamheidsambtenaar Kristien en schepen van leefmilieu (ikzelf) hebben de hele avond stoeltjes van het ene verdiep naar het andere moeten sleuren in het Kapittelhuys. 48 geïnteresseerden hebben deze info-avond bijgewoond. Zelf heb ik (eenmaal het stoelensleuren gedaan was) ook heel wat bijgeleerd. Voor een bestaande woning, waar de fiscale aftrek voor zonne-energie nog steeds geldt, is het nog steeds zeer interessant. Een zonneboiler is terugverdiend op 2 à 3 jaar tijd, zonnepanelen op 5 jaar tijd. De groenestroomcertificaten bestaan nog steeds, weliswaar elk (instap)jaar een kleiner bedrag (hoe rapper je erbij bent, hoe beter) en... wie slim is legt zijn zaakjes vast. Je kan een contract met Eandis afsluiten opdat je groenestroomcertificaten voor jaren vastgelegd zijn. Het doet mij een beetje denken aan de cursus beleggen die ik jaren geleden als KBC-personeelslid heb gevolgd. Besluit : zonne-energie is interessanter dan ik dacht. Nu nog MGL (=mijn grote liefde overtuigen). Hij houdt niet zo van techniek en eigenlijk ook niet van rekenen. Niet simpel om hem te overtuigen dus.