Pagina's

maandag 22 februari 2010

Uitvaartstoet aan de kiosk (zonder luchter), 1955

Ik heb mij tijdens mijn vakantieweek ook nog eens op het boek ‘250 jaar brouwerskerk’ gestort, met de prachtige foto’s. Tip voor liefhebbers van oude foto’s : als je het boek koopt, krijg je de CD met foto’s er gratis bij.
Mijn aandacht werd getrokken door een uitvaartstoet op het gemeenteplein in 1955. En wat viel mij op : géén bollenluchter. Conclusie : de grote bollenluchter (nu op zijn laatste rustplaats in het gemeentelijk magazijn) is pas NA 1955 opgehangen. Het bevestigt onze veronderstelling dat hij er pas eind jaren ’50 gekomen is.
Sinds eind 2009 hangt er een nieuwe. Op 1 mei zal deze luchter voor het eerst ingespeeld worden door de VML, die ter ere van haar 150ste verjaardag ‘naar u toe komt’ in een reeks concerten in de deelgemeenten.