Pagina's

zondag 7 maart 2010

Wat is nu die (bier)schat die ik heb ontdekt op het gemeentehuis ?

Dat we eind 18e eeuw, ons gouden brouwerstijdperk, 39 brouwerijen hadden, dat kon je hier al uitgebreid lezen.  Ze staan allemaal opgesomd in de flyer die je begeleidt langs het brouwleerpad.  Deze flyer kan je vanaf 20 april gratis afhalen bij hetzij de cultuurdienst, hetzij het toeristisch infopunt of bij de horeca.
Wat velen niet weten, is dat we in totaal veel meer brouwers (ook huurbrouwers) hadden in die periode : 110 op een totaal aantal inwoners van 2000.  Er werd vanzelfsprekend veel uitgevoerd (met paard en kar tot in Antwerpen).
De biernijverheid floreerde vooral door het fiscaal gunstige regime.  Hoegaardse brouwers moesten geen brouwbelasting betalen, niet in Brabant en niet in Luik.
In 1789 begon echter de Franse revolutie en was het gedaan met het fiscaal bierparadijs.
Maar welke geschriften heb ik nu toevallig ontdekt op het gemeentehuis ? 
Een inventaris opgemaakt in het 4de jaar van de republiek van als deze brouwers.  In een boek dat vroeger aangevreten geweest is door de muizen (of het vocht?) en dat je bijna niet durft doorbladeren. 
De Conter Rolle der Municipalitijd aengaende het brouwen begonst op den sesden vendemaire 4de jaar der republiek.  De controle gebeurde door de burgemeester.  (Ik veronderstel met de bedoeling om de taksen te beginnen heffen, die de Franse bezetter wilde).
Waarom stemt deze ontdekking mij nu zo tevreden ? 
In deze controle kan je zien dat er effectief 109 brouwers waren in dat 4de jaar van de republiek (1793).  Wij Hoegaardiers hebben dat misschien wel afgerond naar 110....   Maar als er nu nog iemand beweert dat Hoegaarden zou bluffen met zijn zovele brouwerijen, verwijs ik hem door naar het boek op het gemeentehuis.  Weet je wat, ik neem een fotokopie van de lijst met 109 brouwerijen.  Ik kan dat misschien wel aan de pers laten zien op de persopening van het brouwleerpad.....
Na deze controle (en de heffing der taksen) was de gouden eeuw der brouwers voorbij...
Voor wie ook nog wil weten wat 'vendemaire' is én hoe dat ineen zat met die kalender van de Franse republiek :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vend%C3%A9miaire
Mijn ontdekking is natuurlijk niet nieuw.  De heemkundige kring zal zich ook wel op deze gegevens gebaseerd hebben.  Maar ik ben opgetogen dat ik nu de lijst met eigen ogen heb kunnen zien.  Heel mooi handschrift van de toenmalige secretaris trouwens.