Pagina's

vrijdag 2 oktober 2015

Windplan E40 (Storm, Elicio) - reactie nr 3.

Tja, ik raak blijkbaar niet uitgeschreven over het nieuwe inplantingsplan van Storm Elicio.  Het zal door mijn verbolgenheid erover zijn én het feit dat ik mij als schepen door de aanvragers bedrogen voel.  Bedrogen worden, daar kan ik niet goed tegen.  Op het eerste zicht lijkt het positief dat rekening werd gehouden met de opmerkingen van buurtbewoners en bestuur.  De molens die we gevraagd hadden te schrappen, omwille van slagschaduw bij inwoners, zijn geschrapt, maar dat was dus uitgegaan van 150 meter hoogte.  Nu spreekt Elicio ineens van 200 m hoogte, wat wil zeggen dat die woningen die wij uit de slagschaduw wilden halen door ze te schrappen er toch weer inliggen.  Ik vind dat volgende zin op hun website dus niet juist is  :
'De aanpassingen die nu doorgevoerd werden, hebben allemaal betrekking op de opmerkingen die Storm en Elicio ontvingen vanwege de omwonenden en hun vertegenwoordigers, en de lokale besturen.'

Dat klopt niet ! Noch inwoners, noch bestuur heeft gevraagd om de hoogte van de molens op te trekken naar 200 meter hoogte (50 meter hoger dan het hoogste gebouw in België).  Wij hebben gevraagd om bepaalde molens te schrappen owv last voor inwoners.  Hadden wij geweten dat het ineens 200 meter zou worden, hadden we er meer kunnen schrappen.

Maar soit, we kunnen dat nog altijd in de bouwaanvraag.  Alhoewel het de gemeente niet is die beslist.  In alle geval : windturbines van 200 m hoog zijn in strijd met ons ruimtelijk structuurplan.  
Maar of Vlaanderen daar in de beslissing rekening zal mee houden, is maar zeer de vraag.