Pagina's

zondag 22 maart 2009

Bijles (vervolg) + OPROEP

Het is niet 'sucrerie du grand-pont' die de eerste suikerfabriek van Hoegaarden was. De eerste was in de Fabriekstraat in 1865. Er waren 177 arbeiders in tewerkgesteld. In 1877 werd deze fabriek vervangen door de Sucrerie du Grand Pont in Altenalken. De bieten werden met manden binnengedragen, de pulp werd in wollen zakken onder de pers geplaatst om het sap er uit te halen. Er werden nog ossen gebruikt in de fabriek. Dit allemaal komt uit het boek van Jan Vandervelpen (Geschiedenis van Hoegaarden). OPROEP : Als nieuwe Hoegaardier was ik te laat om dat boek te kopen, terwijl het toch een soort bijbel voor de schepen van cultuur is. Nu moet ik mij behelpen met 'op de leen gaan', naar de bib gaan, enzovoort. Wie heeft er meer dan 1 exemplaar, waarvan ik er mogelijks 1 kan kopen ????? Ik zou er zéééééééér gelukkig mee zijn.