Pagina's

zaterdag 11 september 2010

In de kijker .... onze zustergemeente, Altmünster

Nu België Europees voorzitter is, wil iedereen alles weten over wie met wie verzusterd is.   Quasi terzelfdertijd kreeg ik een vragenlijst van de CD&V-fractie in het Europees parlement in te vullen én wou onze plaatselijke journalist Christian alles weten over onze verzustering.
Onze cultuurdienst is dan maar eens in haar archieven gedoken.  Leuke herinneringen.  We hebben de oorkonde die op 24 september 1994 door ereburgemeester Frans Huon en de burgemeester van Altmünster werden ondertekend, uit de kast gehaald.  De Totale Waanzin trad toen op in de sporthal en alle Hoegaardiers waren uitgenodigd voor dit evenement.   En... het Oostenrijkse gezelschap ging nadien samen met de genodigden van Hoegaarden eten in de ridderzaal van het Sint-Janscollege.   Zelfs de menu hebben we teruggevonden.  Het voorgerecht was een soort paté, de rest ben ik vergeten.  De randjes van het menu waren afgebrand met een aansteker (zo had ik dat met mijn plechtige communiemenu ook gedaan...). 
De contacten zijn er nog steeds.  Zo wisselen we elkaars gemeenteblad uit om op de hoogte te blijven.
Altmünster is mooi.  9500 inwoners en heeft een sterk uitgebouwd toerisme.  Ze hebben een zeilhaven.  De volgende keer dat ik richting Slovenië ga, ga ik er zeker eens naartoe.  
Meer info over Altmünster op http://www.altmuenster.at/.