Politici, middenveld, belangenorganisaties, welzijnswerkers van de streek, je zal ze morgen allemaal tegenkomen op het regiocongres van het Hageland. Het is een organisatie van Leader, de groep die brainstormt over het platteland op het Hageland én die regelmatig projectoproepen doet. Hoegaarden is één van de actiefste indieners, zowel de gemeente als de verenigingen. Onze documentatie ligt nu in mijn auto, morgen op de regiomarkt.
Eén van de sprekers is Fons Van Dijck, communicatiegoeroe en auteur van 'De kracht van Wit'. Hij zal het hebben over de kracht van een regio. Het past binnen het Regional Branding project van Leader.
Ik ben toch even gaan opzoeken of die 'kracht van wit' misschien iets met ons bier te maken had... of met onze gobertangesteen. Had gekund. Voor Hoegaarden is dat onze 'brand', ons merk. Maar het 'wit' van in het boek heeft op het eerste zicht niets met ons bier of onze steen te maken. (op het tweede zicht wel, zie hieronder).
Wat bedoelt de auteur dan wel in zijn boek ?
‘De kracht van wit’ is een zeer actuele en unieke kijk op de veranderingen in onze kleine en grote wereld. Het boek maakt duidelijk dat de crisis vooral een afrekening is met een tijdperk van excessen, overdaad en overmoed. De crisis is een moment van zuiverheid en zuivering. Het is ook een moment om de greep op ons leven te versterken.
Ziet er interessant uit. En... we gaan weer veel kunnen netwerken met andere toffe plattelandsgemeenten. Ik kijk ernaar uit.