Pagina's

woensdag 22 april 2009

criminaliteitscijfers voor Hoegaarden

Op de gemeenteraad gisteren kregen we een zeer interessante uitleg over de criminaliteitscijfers voor de politiezone én voor Hoegaarden. Ik som gewoon wat gegevens op die ik genoteerd heb. Diefstallen in gebouwen : Qua absolute cijfers is er een daling van het aantal diefstallen geweest in 08 : van 30 in 2007 naar 26 in 2008. Drie van de 17 raadsleden zijn vorig jaar slachtoffer geweest van inbraak in de woning ! (dat stond niet in de cijfers, maar bleek uit de vergadering) De absolute cijfers dalen door de verhoogde politiewaakzaamheid enerzijds en inbraakpreventie door burgers anderzijds. Hoegaarden is zeer populair bij inbrekers omwille van nabijheid E40. De risicograad voor inbraak is hoog. Wat betreft de verdeling Tienen/ Hoegaarden : in 2007 was 11% van de inbraken van de politiezone in Hoegaarden in 2008 was 14 % van de inbraken van de politiezone in Hoegaarden. Inbrekers zouden de dinsdag en de donderdag verkiezen volgens de cijfers. En op het eind van het jaar is er altijd een stijging van het aantal inbraken waar te nemen. De zonechef wees op het belang van burgerzin. Beter eens teveel naar de politie bellen als je iets verdachts ziet, dan dat je de volgende dag in de krant moet lezen dat er bij je buurman is ingebroken. (Zelf heb ik onlangs ook nog de politie gebeld omdat ik een verdachte bestelwagen had opgemerkt). Diefstallen van wagens : In Hoegaarden werden vorig jaar 2 auto's gestolen, die beide zouden teruggevonden zijn. Diefstallen uit wagens (inhoud) : In 2008 is dit in Hoegaarden 8 keer gebeurd, in Tienen 151 keer. Hier heeft vooral de carpoolparking een hoge risicograad. Niets in je auto laten rondslingeren is de boodschap ! (ik ben zeker geen goed voorbeeld, ik sleur soms de inhoud van een hele archiefkast mee). Verkeersongevallen : De meeste ongevallen gebeuren in het centrum, zowel in Hoegaarden als in Tienen. Gelukkig waren er in 2008 geen ongevallen met dodelijke afloop, wel waren er 2 zwaargewonden en 9 lichtgewonden. Andere interventies : Dit vond ik een vreemd gegeven : 1 op de 10 politie-interventies zijn familiegerelateerd. In Hoegaarden is de politie vorig jaar 50 keer tussengekomen bij familiekwesties. Nog een laatste weetje : De politiezone Tienen/Hoegaarden heeft vorig jaar voor 1.650.000 euro verkeersboetes geïnd (daar zijn er ook een paar van mij bij !), waarvan bijna 400.000 euro naar het boetefonds gaat. Daarmee worden dan preventie-acties verkeer mee gefinancierd.