Pagina's

woensdag 27 januari 2010

Huurbrouwers voor het Paenhuys (eind 19e eeuw??)


Dit is dé foto die we dankzij Geert Clément van de wijn-en biergilde van 't Paenhuys hebben teruggevonden.  De foto hing te pronken bij de permanent verantwoordelijke Els.  Ook de vroegere verantwoordelijke Clara heeft een speciale band met de foto.  Mijn reputatie van 'overal alles te laten liggen' in het achterhoofd, heeft ze mij benadrukt hem onmiddellijk terug te brengen. 

MAAR er scheelt nog iets.  Er is NOG een foto met alleen de smidse op met daarvoor een groepje Hoegaardiers voor.    Ik ben natuurlijk al heel tevreden met deze foto, maar toch doe ik nog een oproep om hopelijk ook de andere terug te vinden :
Wie weet waar de foto te vinden is van dezelfde periode, met een vijftal mensen voor de smidse, waaronder een vrouw met lange witte schort ?
Ik heb niet gedroomd, want Leen van onze jeugddienst weet welke foto ik bedoel en kan het zich ook niet herinneren waar ze hem gezien heeft.
HEEEEELP
Voor wie het nog niet wist : Huurbrouwers mochten in het Paenhuys, dat van de gemeente was, gaan brouwen als ze zelf thuis geen brouwerij hadden.  Volgens mij was dat een zeer aangenaam tijdverdrijf in die tijd.  Socializen en brouwen tegelijk.  Let ook op de biervaten.  Flesjes bestonden toen nog niet, die zijn maar in de tijd van Celis gekomen.  Vroeger tapte men gewoon een kruik van het vat, ook thuis.