Pagina's

donderdag 27 januari 2011

Gedichtendag ten huize Landsheere-Lefevre

Op het werk vandaag ook al geblogd over de gedichtendag in Nederland en België (http://www.huishoudblog.be/).
Hier thuis, twee germanisten onder een dak.... daarom hoeft de poëzie nog niet zo hoogdravend te zijn.  Ik hou nogal van het KISS-principe : Keep It Simple and Stupid.
Iets simpel uit zijn context halen, hetzij verbaal, hetzij beeldend.... waardoor het kunst wordt.... daarover heb ik zelf mijn thesis gemaakt...  Ik heb er 2 jaar geleden al over geblogd :.
Het begon allemaal door kennis te maken met het urinoir 'R Mutt' van Marcel Duchamp (voor foto, zie link hierboven).
Voor de liefhebbers heb ik hier nog eens integraal het gedicht 'Geen schaartje' van Cees Buddingh' (mét accent!), zie foto links.    Fenomenaal gedicht toch... 

geen schaartje
'hé, dat lijkt wel een schaartje,
wat daar op de grond ligt,' dacht ik,
'een stoffig, grijsgroen schaartje'
maar toen ik beter keek zag ik
dat het geen schaartje was,
maar een elastiekje, ineengekringeld
in de vorm van een schaartje

                 Cees Buddingh