Pagina's

vrijdag 7 februari 2014

Antwoord op mijn mail naar de staatssecretaris voor mobiliteit (over het betalend maken van de stationsparking in Tienen)


Het antwoord dat ik van de NMBS heb gekregen, hebt u hier al kunnen lezen.
Nu heb ik antwoord gekregen op mijn mail aan de staatssecretaris voor mobiliteit, die het aan de directie van de overheidsdienst heeft doorgegeven.  Ik had ook mijn standpunt verdedigd dat ik vind dat stationsparkings van overheidswege gratis zouden moeten gemaakt worden.  En hier volgt het antwoord dat ik net heb gekregen : 
Geachte mevrouw,
Ik heb uw vraag ivm het betalend maken van de parking aan het station van Tienen, die ik ontving via de beleidscel van de heer Staatssecretaris voor Mobiliteit, met de nodige aandacht gelezen en heb hiertoe informatie opgevraagd bij de beheerder van de parking.
Ik kan u melden dat er momenteel nog geen beslissing genomen is over het al dan niet betalend maken van de parking. Dit aspect dient onderzocht te worden binnen een grotere mobiliteitsproblematiek waarbij men streeft naar het uitstippelen van een beleid dat de meest duurzame verplaatsing vooropstelt. Zo moet het bereiken van het station via het openbaar vervoer, met de fiets of te voet gepromoot worden, dit in tegenstelling tot het gebruik van de auto.
Het beleid om kosteloos parkeren toe te laten heeft in het verleden reeds zijn beperkingen aangetoond. Zo blijkt dat waar gratis parkeren werd ingevoerd - waar het vroeger betalend was - een deel van de pendelaars die op een andere wijze dan met de auto naar het station kwamen (te voet, met de fiets, met de bus,…) dit vervoermiddel hebben opgegeven en in plaats daarvan terug de auto zijn gaan gebruiken. Die maatregel heeft tot een aanzienlijke toename van de vraag naar parkeerplaatsen geleid, zonder dat dit evenwel een beduidende toename van het aantal nieuwe treinreizigers met zich meebracht.
Indien de parking van het station van Tienen op termijn betalend zou worden, zal de prijs beperkt blijven zodanig dat de exploitatiekosten van de parking gedekt kunnen worden. Deze prijs ligt lager dan wat zelfs een moderne dieselwagen zou kosten aan brandstof alleen al op het traject Hoegaarden-Brussel. Daarenboven kan dan ook de garantie gegeven dat regelmatige treinreizigers zullen kunnen beschikken over een parkeerplaats.
Het al dan niet betalend maken van de parkings aan stations moet dus altijd in een groter kader geplaatst worden. Het niet-betalend maken ervan is uiteraard een piste die altijd zal meegenomen worden bij een dergelijk onderzoek.
Met de meeste hoogachting,
Joan Peeters
Directie Overheidsbedrijven en Spoorbeleid