Pagina's

vrijdag 22 januari 2016

Girl power gisteren op de VOKA receptie in Tienen

Een ode aan de vrouw in het zakenleven, dat was eigenlijk de teneur gisteren tijdens de toespraken op de nieuwjaarsreceptie van VOKA.  Het begon al met de ondervoorzitster van VOKA (Pascale uit Hoxem!) die de inleiding verzorgde (foto).  Maar vooral de PowerPoint van de vrouwelijke CEO van Melexis, gebaseerd op feiten, toonde aan hoe vrouwen objectief gezien de mannen aan het inhalen zijn én hoeveel beter en innovatiever de (bedrijfs)wereld zou zijn als er meer gendergelijkheid zou zijn voor zowel de ingenieurs- en onderzoeksfuncties als voor de leidinggevende functies.  Melexis is alvast heel goed bezig.  Het deed mij plezier dat mijn (mannelijk) gezelschap onmiddellijk na de presentatie de conclusie trok dat het dan ook maar logisch is dat ook in de politiek, in de schepencolleges, meer vrouwen nodig zijn.  Hij vond zelfs dat het verplicht moest zijn dat de helft van het college uit vrouwen zou bestaan.   Tja, nu mogen we dat allemaal vinden, maar zo werkt het dus niet.  In Hoegaarden zakken we eind 2016 van 2 vrouwen naar slechts 1 vrouw in het schepencollege (pensionering van onze schepen van bevolking).  Een 'excuustruus' voel ik mij echter nooit (ook al ben ik op 24 jaar wel ooit zo aangeworven omdat ze toch minstens één vrouw wilden in het florerende bankkantoor in Heverlee).  En waar ik nu werk, is het de omgekeerde wereld.  Daar zouden we wel mannen willen aanwerven, maar om één of andere reden doen vrouwen het beter tijdens de selectieronde (of zijn mannen bang om bij ons te solliciteren?-   Enfin soit, het was een interessant toespraak.

En daarna was het bekendmaking van de Tiense onderneming van het jaar : SES : ik heb er nog ooit vakantiejob gedaan toen ik ongeveer 18 was.  En ook daar was het een vrouwelijke directeur, Christiane, de CFO, die eigenlijk uitgenodigd was om de prijs te komen ophalen, maar ze zat in het buitenland voor het werk.

Een ode aan de professionele vrouw, op een gezellige avond in Tienen, met veel volk én in aanwezigheid van een 10-tal Hoegaardse ondernemers.  Een avond boven verwachting was het.  Begin maart ga ik zeker ook naar hun economisch congres.