Pagina's

woensdag 24 juni 2009

het historische hart van Hoegaarden

Het historische hart van Hoegaarden, dat heb ik mogen bezoeken in gezelschap van Monumenten en Landschappen en twee archeologen. De crypte van onze brouwerskerk was uitzonderlijk open om technische redenen en daar wou ik bij zijn. Het was een unieke ervaring om dat samen met de archeologen te mogen doen. Sweerts, Stockmans en de andere brouwers uit de 18de eeuw, je kon het allemaal aflezen van de opschriften. Het was alsof de manuscripten van Guilluy een beetje tot leven kwamen voor mij. Het was een memorabel moment en ik ben zeer fier om in een dorp met zo’n geschiedenis te wonen.
En ik heb ook iets heel speciaals gezien, waarvan ik al veel gehoord had… Er zat in één van de ruimtes een metalen doos van DE Sweerts van de 18de eeuw. Ik veronderstel dat daarin de Sweertsboeken zitten, de geheime geschriften die tijdens de Franse revolutie in veiligheid werden gebracht. De metalen doos was op slot. De know how van de archeologen, de liefde waarmee ze elk steentje, verloren plankje oppakken… De antwoorden die ze vinden, roepen telkens weer vragen op, bijna detectivewerk. Dat zou nog een beroep voor mij geweest zijn… Elk antwoord is een nieuwe vraag (is dit filosofie of wetenschap ???) In alle geval, de archeologen waren onder de indruk en zullen zich verder gaan informeren bij Maurice Dodion en de heemkundige kring.
Op de foto's : in een later leven word ik archeoloog. Spannend beroep !