Pagina's

zondag 7 juni 2009

Het klokje in Hauthem

Vandaag tijdens de mooie erfgoedwandeling van het Davidsfonds viel in de kapel van Hauthem mijn oog op een oranje (!) touw dat uit een gat van het plafond kwam piepen. Aan de locatie in de kapel te oordelen, moest dat het touw van de klok zijn. Ik had graag eens geprobeerd om de klok te luiden, maar ik mocht niet van mijn man. (Ben ik wat meer gedisciplineerd als hij erbij is ?) Ik vraag mij nu wel het volgende af : als de processie uitrukt, hoor je de klok. Zou iemand dan aan het koordje trekken of is dat ondertussen geautomatiseerd en gaat dat gewoon met een druk op de knop ? Hangt dat koordje daar maar voor de sier uit het plafond of heeft het nog een functie ? Op de foto : Terwijl mijn grote liefde napraat met steenkapper Guido Vanmol uit Meldert, was ik met een lid van de bibliotheekraad aan het filosoferen over het grote raadsel van het oranje touwtje en de klok. We zijn er nog niet uit... Let ook op de handen van Guido : Forsige handen geven mooie, fijn uitgewerkte gobertange-engeltjes als resultaat. Hij had er één bij. Foto's van kapel van Hauthem : http://www.openkerken.be/church_detail.asp?churchID=123&l=nl